Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 16. máj 2024Meniny má Svetozár
< sekcia Ekonomika

Bez dodatkov sa nedá postaviť žiadna diaľnica, ani PPP projekt

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Bez dodatkov sa tiež nepostavil ani jediný PPP projekt, ktorý na Slovensku funguje – rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.

Bratislava 13. augusta (TASR) – Bez dodatkov k zmluve sa podľa odborníkov nikdy nedala a ani nedá postaviť žiadna diaľnica či iná infraštruktúrna stavba. Zárukou nie je ani využitie takzvaných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projektov), ako to dnes vyhlásil premiér Robert Fico (Smer-SD). Na Slovensku je totiž dokončený jeden PPP projekt – rýchlostná cesta R1 pri Nitre a aj tam boli dodatky, ktoré cenu za diaľnicu zvýšili.

"Je to odborný nezmysel. Dodatky ako také budú vždy, nech sa bude stavať čokoľvek," uviedol dopravný analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) Ondrej Matej. V zmluvách je totiž vždy uvádzaná klauzula o zásahu vyššej moci, ktorá môže vplývať na výstavbu. Pri budovaní diaľnice sa tak môžu objaviť napríklad archeologické nálezy či môže prísť povodeň a iné nepredvídateľné okolnosti, ktoré na cenu vplyv budú mať.

Stavbu bez dodatkov si nevie predstaviť ani analytik Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. "Nevidel som stavbu bez dodatkov, ani vlastný dom som tak nepostavil," skonštatoval. Existujú pritom podľa jeho slov tri druhy dodatkov. Prvý, ktorý nemá vplyv na cenu výstavby. Môže sa dotýkať napríklad doby dostavby diaľnice. Druhý, ktorým sa môže cena za diaľnicu znížiť. To sa môže stať v prípade, že geológia stavby bude lepšia, než sa odhadovalo. A potom tretí, ktorým sa cena za diaľnicu navýši.

Bez dodatkov sa tiež nepostavil ani jediný PPP projekt, ktorý na Slovensku funguje – rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. "Povedať, že PPP projekty sú garanciou toho, že cena za diaľnice sa zvyšovať nebude, to môže len niekto, kto tomu nerozumie," dodal Matej.

Premiér Fico na dnešnej tlačovej konferencii v súvislosti s tunelom Branisko vyhlásil, že ak to finančná situácia dovolí, štát by sa chcel vybrať cestou PPP projektov. "Pretože PPP projekty neumožňujú žiadne dodatky, neumožňujú navyšovanie," vyhlásil Fico. Neumožňujú tak podľa neho to, aby sa opakoval prípad tunela Branisko, kde bolo 76 dodatkov k zmluve a pôvodná cena 5,6 miliardy korún sa navýšila na 7,7 miliardy korún.


Premiér R. Fico sa chystá na pokračovanie v predražených projektoch , tvrdí Figeľ

Ak sa strana Smer-SD rozhodne pre projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) alebo podpisovanie dodatkov, potvrdí, že jej cieľom je vládnutie s heslom po nás potopa. Vo svojom dnešnom vyhlásení to uviedol predseda KDH a bývalý minister dopravy Ján Figeľ.

"Premiér tvrdením, že nie je možné robiť dodatky, popiera konanie vlastného človeka," dodal Figeľ. Dôkazom sú podľa neho dodatky podpísané exministrom dopravy Ľubomírom Vážnym (Smer-SD) práve pri PPP projektoch. "Kráľom všetkých dodatkov v slovenskej diaľničnej histórii je dodatok podpísaný ešte pred spustením výstavby diaľnice v roku 2010, ktorou bola po súťaži navýšená budúca cena PPP projektu o zhruba 1,3 miliardy eur," opísal Figeľ.

Jediným dodatkom sa tak mala podľa neho predražiť už aj tak drahá PPP investícia na diaľnici D1 o väčšiu sumu, ako reprezentujú sumárne všetky diaľničné dodatky na Slovensku. Aj vrátane predraženého tunela Branisko.

Figeľ takto reagoval na tvrdenia premiéra Fica, ktorý na dnešnej tlačovej konferencii v súvislosti s tunelom Branisko vyhlásil, že ak to finančná situácia dovolí, štát by sa chcel vybrať cestou PPP projektov. "Pretože PPP projekty neumožňujú žiadne dodatky, neumožňujú navyšovanie," vyhlásil Fico. Neumožňujú tak podľa neho to, aby sa opakoval prípad tunela Branisko, kde bolo 76 dodatkov k zmluve a pôvodná cena 5,6 miliardy korún sa navýšila na 7,7 miliardy korún.

Prvoradá je výstavba diaľnic cez eurofondy, PPP projekty sú až po nich

Pre ministerstvo dopravy ostáva naďalej prioritou výstavba diaľnic z eurofondov. Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) považuje za vhodnú alternatívu až tam, kde nie je možné využiť eurofondové peniaze.

""Prioritou je využiť všetky dostupné peniaze z Európskej únie, čo je dnes najvýhodnejšia forma financovania diaľničnej infraštruktúry," "uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Rezort tak musí podľa jeho slov urobiť všetko pre to, aby žiadne peniaze z tohto zdroja neprepadli.

Podľa ministerstva dopravy sú verejno-súkromné partnerstvá určite vhodnou alternatívou tam, kde nemožno stavať diaľnice z eurofondov. "Horúcim kandidátom na výstavbu cez PPP je obchvat Bratislavy D4, ktorý dnes nie je možné financovať z eurofondov," dodal Kóňa.

Kedy a ktoré diaľničné úseky by sa mali začať stavať, má byť podľa rezortu dopravy známe na jeseň. Vtedy by malo ministerstvo dopravy dokončiť aktualizáciu plánu výstavby diaľnic. "Ten dá aj konkrétnejšiu odpoveď na otázku, kde môže byť pre štát výhodné využiť verejno-súkromné partnerstvá," dodal Kóňa.