Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Britské aerolínie môžu po brexite stratiť niektoré práva v EÚ

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Plánované vystúpenie Británie z bloku v marci 2019 znamená, že z technického hľadiska nebude existovať dohoda, ktorá by umožňovala lietadlám zo Spojeného kráľovstva premávať na vnútornom trhu v EÚ.

Londýn 18. januára (TASR) - Britské aerolínie môžu po brexite prísť o niektoré práva. Európska únia (EÚ) varuje, že dopravcovia so sídlom v Spojenom kráľovstve môžu prísť o možnosť voľne podnikať v celom bloku.

Táto informácia sa objavila v britských médiách po stretnutí Európskej komisie (EK) a diplomatov z ostatných 27 krajín EÚ, na ktorom bola načrtnutá rokovacia pozícia Únie v otázke leteckej dopravy po brexite.

Stretnutie sa uskutočnilo v utorok (16.1.), deň predtým, ako sa zišli tzv. technické tímy z Británie a EÚ, prvýkrát od uzavretia predbežnej dohody o rozvode pred viac ako mesiacom. Stredajšia (17.1.) schôdza vyjednávačov predstavuje začiatok najmenej deväť mesiacov trvajúcej diskusie o dohode o prechodnom období a budúcich obchodných vzťahoch.

Plánované vystúpenie Británie z bloku v marci 2019 znamená, že z technického hľadiska nebude existovať žiadna dohoda, ktorá by umožňovala lietadlám zo Spojeného kráľovstva premávať na vnútornom trhu v EÚ. Na rozdiel od obchodovania s tovarom, ktoré sa po brexite môže riadiť pravidlami Svetovej obchodnej organizácie, pokiaľ ide o leteckú dopravu, neexistuje žiadna alternatíva, uviedla Európska komisia v prezentácii diplomatom.

Letecké spoločnosti so sídlom v Spojenom kráľovstve v súčasnosti využívajú všetkých "deväť leteckých slobôd" priznaných členom EÚ, pričom jednou z nich je právo poskytovať svoje služby na vnútornom trhu inej ako domovskej krajiny. Táto sloboda umožňuje napríklad britským aerolíniám EasyJet premávať na linke medzi francúzskymi mestami Nice a Paríž.

Komisia na schôdzi v utorok uviedla, že Británia svojím rozhodnutím odmietnuť jurisdikciu Európskeho súdneho dvora a ďalšie povinnosti vyplývajúce zo zákonov EÚ riskuje, že v leteckej doprave bude mať po brexite rovnaké vzťahy s EÚ ako USA a Kanada.

Letecké spoločnosti zo Spojeného kráľovstva by tak mohli využívať len tretiu a štvrtú a potenciálne piatu "slobodu", čo im umožní lety medzi britskými ostrovmi a kontinentom, ale nie právo ponúkať vnútroštátne lety v krajinách EÚ alebo lietať medzi dvoma štátmi EÚ.

Počas prechodného obdobia, ktoré by malo trvať zhruba dva roky po brexite (2019 až 2021), zostanú podmienky v leteckej doprave pravdepodobne také ako v súčasnosti.

Všetkých 27 zostávajúcich členských štátov sa ešte musí dohodnúť na spoločnej rokovacej pozícii o leteckej doprave a potom začnú diskusiu o tejto otázke s Britániou, ktorá bude pravdepodobne presadzovať liberálnejšiu dohodu.

Na prvom, stredajšom stretnutí rokovacích tímov Británie a EÚ v tomto roku sa diskutovalo o otázkach, ktoré nechali otvorené v decembri, keď uzavreli predbežnú dohodu o rozvode. Ide napríklad o režim na hraniciach s Írskom alebo o to, v akom rozsahu bude Európsky súdny dvor zapojený do presadzovania konečnej dohody o obchodných vzťahov medzi Britániou a EÚ.