Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 15. máj 2024Meniny má Žofia
< sekcia Ekonomika

Ľudia na bicykli sú v meste na krátke vzdialenosti rýchlejší ako auto

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Zo všetkých jázd autom je pritom približne tretina kratšia ako tri km. Aj toto sú dôvody, prečo je podľa ministerstva dopravy výhodnejšie jazdiť na bicykloch.

Bratislava 2. marca (TASR) – Cyklisti dokážu v meste prekonať krátke vzdialenosti do päť kilometrov (km) rýchlejšie ako autá.

Zo všetkých jázd autom je pritom približne tretina kratšia ako tri km. Aj toto sú dôvody, prečo je podľa ministerstva dopravy výhodnejšie jazdiť na bicykloch. Rezort pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) ich opísal v Národnej stratégii rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike, ktorú predložil do pripomienkového konania.

Ľudia tak okrem úspory financií na benzíne či nafte alebo cestovnom v mestskej hromadnej doprave, môžu jazdením na bicykloch ušetriť aj svoj čas. Okrem toho, že je cyklistika takáto ekonomická, má podľa rezortu dopravy aj výhody v oblasti zdravia.

"Bicyklovanie je odporúčané ako výborný preventívny prostriedok, ktorý vedie k 50-% zníženiu rizika srdcovo-cievnych ochorení, k 50-% zníženiu rizika vzniku obezity a 30-% zníženiu rizika vysokého krvného tlaku," uvádza ministerstvo v materiáli. Stačí pritom len 30 minút rýchlejšej chôdze alebo jazdy na bicykli po väčšinu dní v týždni.

Nehovoriac o tom, aká je cyklistika ekologická. Bicykel neprodukuje žiadne škodlivé emisie do ovzdušia a sprevádza ho oveľa menší hluk ako auto. Rozvoj cykloturistiky by zároveň podľa rezortu dopravy pomohol cestovnému ruchu na Slovensku. A to je súčasne priestor pre rozširovanie služieb, čo pomôže aj rastu zamestnanosti.

Inšpiráciou pre Slovensko môžu byť viaceré štáty Európy. Napríklad krajiny západnej Európy majú národné cyklostratégie spracované už niekoľko desaťročí. Ich plnením pritom podľa ministerstva dopravy dosiahli dvojciferný podiel cyklodopravy na mobilite mestského obyvateľstva. V Holandsku je to 27 %, v Dánsku 19 % a v Nemecku 10 %.