Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 2. jún 2024Meniny má Xénia, Oxana
< sekcia Ekonomika

Inovačný hub NBS počas jedného roka fungovania vybavil 38 prípadov

Na snímke budova Národnej banky Slovenska, archvíne foto. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Až 93,9 % subjektov, ktoré boli v kontakte s hubom sa vyjadrili, že sú s jeho fungovaním spokojné a označili ho za vhodný nástroj na podporu inovácií na Slovensku.

Bratislava 8. júna (TASR) – Počas prvého roka fungovania vybavil Inovačný hub Národnej banky Slovenska (NBS) 38 prípadov prostredníctvom osobných stretnutí, emailov i špeciálneho formulára, ktorý má zverejnený na svojej webovej stránke. Až 93,9 % subjektov, ktoré boli v kontakte s hubom sa vyjadrili, že sú s jeho fungovaním spokojné a označili ho za vhodný nástroj na podporu inovácií na Slovensku. Vyplýva to z výročnej správy, ktorú zverejnila NBS.

Inovačný hub NBS funguje už rok ako kontaktné miesto pre inovatívne startupy aj dohliadané subjekty. Objasňuje otázky či nejasnosti, ktoré sa týkajú regulácie, dohľadu a legislatívy, ktorá sa vzťahuje na ich obchodné modely a služby. Vytvorením hubu sa NBS zaradila medzi inovatívne orgány dohľadu.

Prípady, s ktorými sa subjekty obracali na Inovačný hub NBS, sa týkali napríklad platobných služieb, automatizovaného poradenstva, ale aj kryptoaktív a Initial Coin Offerings, ktorý je inovatívnym a výrazne sa rozmáhajúcim spôsobom zhromažďovania finančných prostriedkov od verejnosti za účelom financovania projektov konkrétnych osôb. Inovačný hub NBS kontaktovali v priemere tri spoločnosti mesačne. Išlo o dohliadané aj nedohliadané subjekty.

Hub okrem toho spolupracoval s Centrom pre finančné inovácie (CFI), ktoré vzniklo na pôde Ministerstva financií SR. Hlavným cieľom CFI je vytvoriť pre relevantné orgány štátnej správy, subjekty trhu a záujmové združenia platformu umožňujúcu pravidelnú výmenu informácií a skúseností.

Finančný trh je v súčasnosti na Slovensku vystavený výzvam, ktoré priniesli opatrenia nevyhnutné na zmiernenie šírenia nového koronavírusu. "Z činnosti Inovačného hubu NBS je však zrejmé, že má potenciál ponúkať nové moderné produkty a služby pre klientov v rôznych segmentoch, tak v oblasti retailu, či v podnikateľskom prostredí. Ponuka je diverzifikovaná, čo vedie k prirodzenému rozvoju inovatívneho finančného ekosystému. Hub má ambíciu akcelerovať tento vývoj," uvádza sa vo výročnej správe.

"NBS nadviaže na úspešný prvý rok fungovania Inovačného hubu rozšírením vecnej problematiky, ktorou sa hub zaoberá, o ďalšie oblasti, ako sú napríklad RegTech (regulačná technológia) a SupTech, teda využívanie technologicky umožnených inovácií orgánmi dohľadu,"
píše sa v materiáli NBS. Prax tiež podľa slovenského regulátora ukázala, že v iných členských štátoch je po vytvorení takéhoto hubu ďalším krokom k podpore rozvoja FinTech prostredia zriadenie regulačného sandboxu. Ide o iniciatívu vo verejnom sektore, ktorá poskytuje finančným inštitúciám a nefinančným spoločnostiam kontrolovaný priestor, v ktorom môžu testovať inovatívne FinTech riešenia s podporou orgánu dohľadu na obmedzenú dobu, čo im umožní overiť a otestovať ich obchodný model v bezpečnom prostredí. NBS pripravuje konzultácie k tejto téme, ktorá by mala byť zverejnená počas druhého štvrťroka tohto roka.