Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 13. máj 2024Meniny má Servác
< sekcia Ekonomika

Najvýznamnejšou dopravnou stavbou Slovenska je diaľnica D1

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič

Žiaľ, ani po 40 rokoch od začatia výstavby nie je spojnica Bratislavy a Košíc dokončená.

Bratislava 17. augusta (TASR) – Najvýznamnejšou a najpotrebnejšou dopravnou stavbou na Slovensku je podľa odborníkov jednoznačne diaľnica D1, ktorá má spojiť západ a východ krajiny. Žiaľ, ani po 40 rokoch od začatia výstavby nie je spojnica Bratislavy a Košíc dokončená. A termín jej definitívnej dostavby môžu vodiči v súčasnosti len odhadovať.

"Diaľnica D1 je a bude chrbtovou kosťou cestnej dopravy Slovenska," konštatoval dopravný analytik Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. Každého vodiča a obyvateľa obce, cez ktorú viedlo bývalé cestné spojenie, podľa jeho slov dokončené prepojenie na D1 z Bratislavy do Žiliny teší.

"Z tohto dôvodu sa hodnotia ako najvýznamnejšie tie stavby, ktoré sú pred nami," dodal Čermák. Napríklad tunel Višňové či obchvat Ružomberka a Prešova, ktoré na D1 medzi Bratislavou a Košicami ešte chýbajú. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline dodal, že pre vodičov sú často najvýznamnejšie práve úseky ciest v regiónoch, ktoré im odľahčia dopravu. "Najvýznamnejšou stavbou je tak pre nich každý jeden kilometer diaľnice, ktorý sa postaví. Z celoslovenského pohľadu je však najdôležitejšia diaľnica D1," opísal Palčák.

Rovnaký názor má aj analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) Ondrej Matej a za najdôležitejšiu stavbu považuje diaľnicu D1. Na presný dátum, kedy bude diaľnica D1 do Košíc definitívne dokončená, si však vodiči musia ešte počkať. Už v minulosti odzneli z úst politikov rôzne sľuby, ktoré sa nakoniec nenaplnili. Súčasný minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) si termín zatiaľ povedať netrúfa. Na spojnici západu a východu krajiny je podľa neho priveľa neznámych. Za najnáročnejší považuje úsek medzi Turanmi a Hubovou, ktorý čaká na definitívne stanovisko Bruselu. To by malo padnúť v septembri tohto roka.

Z pohľadu lodnej dopravy je podľa Mateja najvýznamnejšou stavbou Slovenska Vodné dielo Gabčíkovo a v rámci železničnej dopravy by to mohla byť železničná stanica Poprad–Tatry. "Veľmi efektívne a citlivo rieši spojenie hlavnej trate z Košíc do Bratislavy s Tatranskými elektrickými železnicami," vysvetlil Matej.