Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Ekonomika

Štúdia CAR - Kríza európskych automobiliek sa prehĺbi

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Stagnácia výroby v minulosti teraz spôsobí, že sa vyťaženie kapacít automobiliek vo Francúzsku, Taliansku, Portugalsku a v Španielsku už nebude zvyšovať.

Duisburg/Frankfurt 11. júna (TASR) - Odbytová kríza na európskom automobilovom trhu sa v tomto roku ešte viac vyostrí. DPA dnes cituje z najnovšej štúdie CAR-Center Automotive Research, ktoré pôsobí v Nemecku na Univerzite Duisburg-Essen. Uvádza sa v nej, že v Európe treba rátať s 5-% medziročným poklesom predaja osobných automobilov. Celkovo by sa ich malo predať 11,89 milióna. Ak sa prognóza stane realitou, európsky automobilový priemysel dosiahne najhorší výsledok za posledných vyše 30 rokov.

Citeľne menej áut sa predá vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku, Portugalsku a v Grécku. Kým vlani sa v týchto krajinách v porovnaní s rokom 2011 predalo o 17 % menej osobných áut, teraz bude medziročný pokles 9,6-%.

Vedúci ústavu CAR Ferdinand Dudenhöffer dodal, že nezamestnaní nepatria medzi veľkých záujemcov o autá, preto zažije európsky automobilový sektor najslabší rok od prvej svetovej ropnej krízy. Dudenhöffer dodal, že "šance, že sa automobilový trh na juhu Európy rýchlo zostaví, sa rovnajú nule". Vzhľadom na rekordne vysokú nezamestnanosť sa jeho trend bude zhoršovať.

Stagnácia výroby v minulosti teraz spôsobí, že sa vyťaženie kapacít automobiliek vo Francúzsku, Taliansku, Portugalsku a v Španielsku už nebude zvyšovať. Tento rok dosiahne podľa experta len 58 % svojej projektovanej výkonnosti. Bude to najslabší výkon kapacít na juhu Európy po druhej svetovej vojne.

Koncerny Fiat a Renault už rozhodli o obsahu a rozsahu svojich reštrukturalizačných programov. Dudenhöffer dospel k záveru, že Peugeot-Citroën musí okrem iného zatvoriť závod v Aulnay, Ford a Opel budú musieť tak isto uvažovať o znížení svojich európskych produkčných kapacít.