Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 19. máj 2024Meniny má Gertrúda
< sekcia Ekonomika

Problémom vo verejnom obstarávaní je podľa Táborskej aplikačná prax

V súčasnosti je v procese schvaľovania novela zákona o verejnom obstarávaní.

Bratislava 30. januára (TASR) - Parlament sa bude na práve prebiehajúcej schôdzi zaoberať aj dlho očakávanou novelou zákona o verejnom obstarávaní. Novelu, ktorá by mala zjednodušiť a stransparentniť proces verejného obstarávania, pripravilo Ministerstvo vnútra SR.

Ako povedala pre TASR predsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Zita Táborská, verejné obstarávanie je vo verejnosti často prezentovaný pojem, ale laická verejnosť veľakrát ani nerozumie, čo sa za týmto pojmom skrýva. Pritom ide o nástroj štátu pri zabezpečovaní jeho potrieb. Čiže každá jedna potreba štátu, ktorá sa má nakúpiť alebo zaobstarať, musí byť obstaraná podľa zákona o verejnom obstarávaní. Veľa ľudí, ako zdôrazňuje predsedníčka, nesprávne vníma úlohu úradu, lebo si myslia že úrad je ten, ktorý súťaže vyhlasuje, a teda zadáva zákazky. Úrad súťaže nevyhlasuje, ale je inštitúciou poverenou zo zákona dohliadať na korektnosť a transparentnosť súťaží a celého procesu verejného obstarávania.

Štát prostredníctvom svojich ústredných orgánov, ako sú ministerstvá, samotný Úrad vlády SR a ďalšie štátne inštitúcie, ako aj obce a vyššie územné celky sú povinné vyhlasovať súťaž v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. "V prípade, ak sa niekomu nepozdáva transparentnosť alebo objektívnosť vyhlásenej súťaže, má možnosť vzniesť námietky a tieto námietky rieši úrad. ÚVO ďalej vykonáva aj kontrolnú činnosť v prípadoch, keď má podozrenie z porušenia zákona. Ak zistí, že v procese obstarávania došlo k pochybeniu, môže nariadiť zrušenie vyhlásenej súťaže. Úrad teda súťaže nevyhlasuje, ani nezadáva zákazky," povedala Táborská.

Problém vo verejnom obstarávaní podľa nej nie je prioritne v zákone, ale v nesprávnom vnímaní celého procesu obstarávania. "Som presvedčená, že ak sa naučia verejní obstarávatelia vyhlasovať súťaže, ktoré budú v súlade s princípmi verejného obstarávania, to znamená, že budú nediskriminačné, transparentné a budú podporovať čestnú hospodársku súťaž, a zároveň podnikatelia budú seriózne súťažiť, tak akákoľvek zmena zákona nebude potrebná. Dnes máme situáciu, že obstarávatelia veľakrát narýchlo vyhlásia súťaž, teda nemajú priestor na dostatočnú prípravu, ktorá je pre dobrý výsledok verejného obstarávania veľmi dôležitá. Takisto sú v procese verejného obstarávania dôležité obchodné podmienky. Ak vyhlasovateľ súťaže nedostatočne zadefinuje predmet zákazky a neurčí jednoznačne, za akých podmienok sa má zrealizovať stavebné dielo, poskytnúť určitá služba alebo dodať tovar, tak aj súťaž, ktorej postup je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, nemusí priniesť aj dobrý výsledok," tvrdí Táborská.

Podľa nej jednou z hlavných možností zlepšenia celkového stavu vo verejnom obstarávaní je osveta a vzdelávanie. "V súčasnosti je prioritou úradu zabezpečiť, aby sa námietky aj kontrola vykonávali v čo najkratších lehotách a aby bola zavedená jednotná rozhodovacia prax úradu, ktorá bude odbornou verejnosťou predvídateľná. Úrad na podporu tejto predvídateľnosti zverejňuje rozhodnutia úradu a zaviedol aj zverejňovanie výkladových stanovísk. Vzhľadom na veľký počet doručených námietok a podaní na výkon kontroly sa z dôvodu personálnej poddimenzovanosti úradu nedarí v potrebnom rozsahu skrátiť lehoty na rozhodovanie, a teda zefektívnenie a zrýchlenie procesu verejného obstarávania. "

V súčasnosti je v procese schvaľovania novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá prinesie veľa zmien v procese verejného obstarávania a výrazne sa dotkne aj fungovania Úradu pre verejné obstarávanie. Akú výslednú podobu bude mať zákon a ako sa táto zmena prejaví v samotnom procese verejného obstarávania, ukáže až prax.