Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 13. máj 2024Meniny má Servác
< sekcia Import

Olympiáda je biznisom aj v čase krízy, príjem na hranici 7 mld. USD

Foto: TASR/AP

Len z predaja televíznych práv sa za štvorročné obdobie vygeneruje približne 3,91 miliardy dolárov.

Londýn 23. júla (TASR) - Olympijské hry (OH) zostávajú aj napriek nepriaznivej ekonomickej situácii vo svete veľkým biznisom. Podľa odhadov Medzinárodného olympijského výboru by mal byť príjem zo zimných olympijských hier (ZOH) 2010 vo Vancouveri a olympiády 2012 v Londýne približne sedem miliárd dolárov.

Podľa kalkulácií tlačovej agentúry dpa by mal byť rekordný príjem výrazne vyšší ako 5,45 miliardy dolárov pri ZOH 2006 v Turíne a OH 2008 v Pekingu.

Hlavným zdrojom príjmov sú štyri faktory: televízia, medzinárodní a národní sponzori, predaj televíznych práv a vstupeniek a licencie. Predajom televíznych práv a medzinárodnými sponzormi sa zaoberá priamo Medzinárodný olympijský výbor (MOV), kým ostatné faktory rieši organizačná komisia podľa prísnych pravidiel MOV.

Len z predaja televíznych práv sa za štvorročné obdobie vygeneruje približne 3,91 miliardy dolárov. Jedenásť popredných sponzorov, ktorí môžu propagovať svoje výrobky po celom svete s olympijským označením, prispeje sumou okolo miliardy dolárov.

Zo získaných finančných prostriedkov si MOV ponechá len 10 percent. V tomto prípade ide o sumu asi 700 miliónov dolárov. Tieto peniaze sú určené na krízové prípady ako napríklad pri zrušení OH.

Najväčší podiel z príjmu MOV získavajú usporiadateľské mestá. Londýn si tento rok príde na miliardu dolárov. Organizátori taktiež získavajú peniaze od domácich sponzorov - v prípade tohtoročnej olympiády ide o sumu 1,6 miliardy dolárov a za predaj lístkov zarobia zhruba 600 miliónov dolárov.