Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Kultúra

Cenu Jána Cikkera si prevzali režisér R. Polák a dirigent M. Vach

Na snímke minister kultúry Daniel Krajcer (vpravo) odovzdáva 23. februára 2012 Cenu ministra kultúry dirigentovi Mariánovi Vachovi za naštudovanie opery Jána Cikkera Coriolanus a doterajšie umelecké aktivity v oblasti hudobnej kultúry. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Toto významné ocenenie si prevzali za naštudovanie a uvedenie opery Ján Cikkera na javisku Štátnej opery Banská Bystrica, ktorá bola v slovenskej premiére uvedená 14. októbra minulého roku.

Bratislava 28. marca (TASR) – Režisér Roman Polák a dirigent Marián Vach si dnes večer v bratislavskom Múzeu Jána Cikkera prevzali výročnú Cenu Jána Cikkera. Toto významné ocenenie si prevzali za naštudovanie a uvedenie opery Ján Cikkera na javisku Štátnej opery Banská Bystrica, ktorá bola v slovenskej premiére uvedená 14. októbra minulého roku.

O oceneniach rozhodla správna rada Nadácie Jána Cikkera, ktorej predsedom je husľový virtuóz Peter Michalica. „Rozhodovanie nebolo ťažké, totiž v Banskej Bystrici sa udialo v októbri niečo mimoriadne, tam sa na vysokej umeleckej úrovni zinscenoval Coriolanus, ktorý na Slovensku ešte nebol uvedený. To nás inšpirovalo k tomu, že správna rada Nadácie Jána Cikkera bez dlhších diskusií odsúhlasila na ocenenie týchto dvoch umelcov,“ uviedol pre TASR.

" Keď som v roku 2005 nastúpil do Štátnej opery Banská Bystrica, vtedy som s mojím priateľom Jaroslavom Blahom - dramaturgom, s ktorým spolupracujem už 25 rokov – dumal nad tým urobiť na šesť rokov celistvý dramaturgický plán. Tam sme mali dva také vrcholy, jedným bola v roku 2008 Suchoňova Krútňava v pôvodnom znení, druhým vrcholom bola práve táto inscenácia Cikkera Coriolanus. Na Coriolana padla voľba preto, lebo ešte na Slovensku nemal premiéru,“ povedal pre TASR ocenený dirigent Marián Vach a dodal:„V roku 1992 som chodil k Cikkerovi na kompozíciu - vtedy to mali dirigenti povinné – a ja som zažíval jeho posledné takty, lebo v decembri operu dokončil. Považoval som teda za potrebné sa k dielu vrátiť a tak sme spravili túto inscenáciu.“

Druhý ocenený režisér Roman Polák je skôr známy z činoherných inscenácií. „Mal som už skúsenosti s banskobystrickým súborom po Suchoňovej Krútňave. Práca na Coriolanovi bola veľmi inšpiratívna, príjemná, ale aj náročná. Ja chápem túto operu ako činohru, ktorá sa spieva. Kde je síce zopár árií, ale ja som spevákom hovoril, že – to sú monológy – aj celý ten spev, to je vlastne činoherné hranie. Cikker je geniálny v tom, že podtexty, ktoré musí činoherný režisér krvopotne hľadať, to Cikker dokázal vystavať svojou hudbou. Pre mňa to bola nádherná práca a uvedomenie si, akého skvelého autora sme na Slovensku mali a ako málo si ho pripomíname a vieme ho uznať,“ doplnil pre TASR známy režisér.

režisér Roman Polák
Foto: TASR/Pavel Neubauer


Účelom Nadácie Jána Cikkera, ktorú založila manželka skladateľa Katarína Cikkerová v roku 1997, je podpora rozvoja hudobnej kultúry Slovenska prezentovaním hudobných diel Jána Cikkera. Autorský fond tohto skladateľa spravuje aj Múzeum Jána Cikkera, ktoré patrí medzi najmladšie na Slovensku. Vzniklo v roku 2004 rozhodnutím Nadácie Jána Cikkera v snahe zachovať pozostalosť Jána Cikkera a v čo najväčšej možnej miere šíriť jeho tvorivý odkaz a dielo. Múzeum sídli v rodinnej vile v bratislavskom Fialkovom údolí, ktorú obýval skladateľ Ján Cikker od roku 1967 až do svojej smrti.