Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

Zakladateľ slovenskej maľby Bazovský má prvú fotografickú výstavu

Na archívnej snímke Miloš Alexander Bazovský. Foto: TASR - Magda Borodáčová

Výstava Fotograf Bazovský je na treťom poschodí Esterházyho paláca SNG je v rámci medzinárodného festivalu Mesiac fotografie a potrvá do 15. apríla 2018.

Bratislava 16. novembra (TASR) – Odborníci radia Miloša Alexandra Bazovského (1899–1968) medzi zakladateľov modernej slovenskej maľby. Jeho dielo bolo mnohokrát predstavené na výstavách a v publikáciách. Ale Bazovský ako fotograf má v Slovenskej národnej galérii (SNG) prvú samostatnú výstavu.

"On ako amatér nemal žiadne fotografické ambície. Sú to skôr dokumenty, že chcel mať zaznamenané svojím spôsobom videnia a využil fotoaparát ako jeden z nástrojov. Tak ako rudku, ceruzu, tuš, pero, olejové farby alebo gvaš. Fotoaparátom rozšíril svoj repertoár, čiastočne ako skicár na zapamätanie si motívu. Niektoré veci sú v priamej nadväznosti, že fotografia sa spája s motívom na obraze a niektoré ako zásobáreň do budúcna, keď motívy využil aj po dvadsiatich rokoch," uviedol na štvrtkovej novinárskej prezentácii výstavy Aurel Hrabušický, ktorý ju kurátorsky pripravil s Alexandrou Kusou.

Medzi najstaršie patrí fotografia Hospodár z roku 1932. Kone, Jarmok, Na lúke, Za humnom, Pri kríži, Stromy, Klebety, Pred chalupou, Okopávanie, Detviansky cintorín, Krajina s mostom a ďalšie fotografoval až do roku 1957. Tieto čiernobiele zábery objektívom sú doplnené súvisiacimi obrazmi. Niektoré fotografie sú zväčšené na celej stene, čím vynikli ich detaily. Séria 17 fotografií Dalmátske more je v samostatnej miestnosti a sú to jediné mimoslovenské. "Je to jeho album osobných fotografií. K nim sme pridali jeden Bazovského pastel a samostatný text," upozornila Kusá.

Podľa Hrabušického Bazovského fotografie z vidieka akoby sa vklinili medzi dva antipódy našej vidieckej či presnejšie rurálnej fotografie. Jeden predstavuje Karel Plicka (Dievča z Važca, 1928), druhý Irena Blühová (Pastierik kráv, 1926). Plicka sa sústredil na vyzdvihnutie toho, čo pokladal za najdôležitejšie – odkaz ľudovej kultúry: bohatstvo a estetickú pôsobivosť krojov, spevu a choreografie, to všetko vnímané ako "tichá oslava Slovenska". Zatiaľ čo Blühová v prejave typickom pre sociálne kritickú fotografiu si všímala najmä tienisté stránky života na vidieku, jednoznačné príznaky núdze a chudoby. Obe fotografie sú v úvode expozície.

Výstava Fotograf Bazovský na treťom poschodí Esterházyho paláca SNG je v rámci medzinárodného festivalu Mesiac fotografie a potrvá do 15. apríla 2018. Jej súčasťou sú sprievodné podujatia a bude z nej vydaný katalóg.