Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia

Dôležitosť kúpy domácich výrobkov sa stala celospoločenskou témou

Bohumila Tauchmannová, archívna snímka. Foto: TASR Pavel Neubauer

Uviedla to autorka projektu Kvalita z našich regiónov a kampane Národných dní na podporu ekonomiky SR Bohumila Tauchmannová na úvod šiesteho ročníka Národných dní na podporu ekonomiky Slovenska.

Bratislava 14. októbra (TASR) – Dôležitosť nakupovania domácich výrobkov sa stala celospoločenskou témou. Viac ako 60 % ľudí sa rozpráva o vplyvoch nákupného patriotizmu na kvalitu života. Uviedla to v pondelok autorka projektu Kvalita z našich regiónov a kampane Národných dní na podporu ekonomiky Slovenska Bohumila Tauchmannová na úvod šiesteho ročníka Národných dní na podporu ekonomiky Slovenska. Začínajú sa v pondelok a potrvajú do 20. októbra.

„Je povzbudzujúce, že až 65 % spotrebiteľov nakupuje potraviny zo Slovenska, pokiaľ ich má na výber a považuje ich za najkvalitnejšie,“ povedala Tauchmannová.

Deväť z 10 slovenských kupujúcich vyhľadáva informácie dostupné na obaloch výrobkov. „Najdôležitejšia informácia je pre nich práve krajina pôvodu, potom obsah konzervantov a cukrov,“ povedal na základe prieskumu jari 2019 riaditeľ divízie spotrebiteľského panelu pre CZ&SK Ladislav Csengeri z agentúry GfK. Z dlhodobého hľadiska pribúda kupujúcich s preferenciou k slovenským výrobkom, dodal.

V súvislosti s potravinovou sebestačnosťou uviedla členka výkonného výboru Vidieckej platformy Anna Balková, že ju nezabezpečí pestovanie technických plodín. „Ak nezmeníme pohľad na poľnohospodárstvo, nebude možné dosiahnuť potravinovú sebestačnosť,“ zdôraznila s tým, že treba zmeniť legislatívu a zabezpečiť dostupnosť pôdy pre malých a stredných poľnohospodárov. Cena malej prevádzkarne na spracovanie mlieka je 80.000 eur, uviedla príklad.

S Tauchmannovou sa zhodli na tom, že menší slovenský producent nemá možnosť splniť podmienky obchodu, ktoré ten musí vyžadovať podľa legislatívy. Boli by to napríklad tzv. kútiky s lokálnymi potravinami, ktoré nemajú trvácnosť mliečnych výrobkov pol roka.

Dlhoročným partnerom projektu je aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Približne 100 samospráv každý rok informuje občanov, aby sa zamýšľali nad tým, odkiaľ pochádza tovar a prečo je dôležité kupovať domáce výrobky.