< sekcia Nitriansky kraj

Nitriansky samosprávny kraji má obavy zo štrajku vodičov

Na snímke zmodernizovaná autobusová stanica v Nitre. Foto: TASR - Henrich Mišovič

Krajským poslancom sa vzniknutá situácia a hrozba komplikácií v prímestskej autobusovej doprave nepáči.

Nitra 24. augusta (TASR) – Štrajková pohotovosť a prípadný ostrý štrajk vodičov autobusov spoločnosti Arriva Nitra by mohli skomplikovať prímestskú dopravu v Nitrianskom samosprávnom kraji (NSK). Vodiči vstúpili do štrajkovej pohotovosti v polovici júla po tom, ako sa so zamestnávateľom nedohodli na raste tarifných miezd. Na pondelok (26. 8.) už odborári avizovali vyhlásenie ostrého štrajku.

Krajským poslancom sa vzniknutá situácia a hrozba komplikácií v prímestskej autobusovej doprave nepáči. Na augustovom rokovaní hovorili o otvorení zmluvy s Arrivou Nitra, ale aj o možnosti vypísania nového tendra na dopravcu. Podľa slov predsedu NSK Milana Belicu sú momentálne medzi dopravným podnikom a NSK rokovania, na ktorých sa má nájsť riešenie situácie. To by okrem iného mohlo spočívať aj v tom, že by kraj dopravcovi zákonným spôsobom pomohol pri zvýšení platov vodičov. Experti však najprv musia povedať, či NSK môže takýmto spôsobom vstúpiť do zmluvy s Arrivou Nitra, ktorá bola v roku 2016 podpísaná na základe medzinárodného tendra.

Podľa Belicu kraj zatiaľ takéto jednoznačné stanovisko k dispozícii nemá. „Ja nemám radosť z toho, že Arriva má problémy. Je stanovená komisia, ak sa dospeje k jednoznačnému názoru, že my môžeme do zmluvy vstúpiť, tak do nej po súhlase zastupiteľstva aj vstúpime. Je to medzinárodná zmluva za vyše 300 miliónov eur a v tom roku to bol, myslím si, druhý najväčší objem prostriedkov, ktorý bol na Slovensku súťažený. Ak nebudeme mať jednoznačný súhlas aj Protimonopolného úradu SR, aj Úradu pre verejné obstarávanie, tak do tej zmluvy nemôžeme vstúpiť,“ vysvetlil Belica.

Ako pripomenul, rokovania o mzdách vodičov autobusov sú problémom, ktorý je medzi zamestnávateľmi a zamestnancami. Kraj však podľa neho nemôže dopustiť, aby bola ohrozená prímestská doprava. „Takže sa to týka aj nás, pretože pre nás robia služby, a my dopravu vo verejnom záujme dotujeme. Ja si myslím, že si vodiči vyššie platy zaslúžia, ale musí to byť spôsobom, ktorý je právne čistý. My sme jediný kraj na Slovensku, ktorý má podľa nariadenia Európskej únie súťažením získaný tender na dopravu a nemôžeme ho len tak meniť,“ zdôraznil Belica.