Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

Na bezplatnú MHD Bratislave chýbajú peniaze v rozpočte

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász

Do Bratislavy prišiel na návštevu Edgar Savisaar, primátor estónskeho Tallinnu, kde funguje MHD zadarmo od začiatku roka.

Bratislava 15. apríla (TASR) – Bezplatná mestská hromadná doprava (MHD) v Bratislave zatiaľ ostáva iba v úvahách. Hlavnému mestu na jej zavedenie chýbajú peniaze v rozpočte. Na dnešnej tlačovej konferencii to povedal primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Do Bratislavy prišiel na návštevu Edgar Savisaar, primátor estónskeho Tallinnu, kde funguje MHD zadarmo od začiatku roka.

Magistrát Tallinnu musel zaplatiť dopravnému podniku to, čo mu vzali Estónci na cestovnom. Zo 470-miliónového rozpočtu vyčlenil do bezplatnej dopravy 12 miliónov eur na rok. Rozpočet Bratislavy je však o vyše polovicu menší, hospodári s 220 miliónmi eur. "Ak by sme mali taký rozpočet ako Tallinn, aj my by sme mohli diskutovať o zavedení bezplatnej MHD. Dnes, pri splácaní starých dlhov, nevidíme žiadne rezervy, z ktorých by sme mohli tie peniaze uvoľniť, aj keď bezplatnú MHD považujeme za atraktívnu," uviedol primátor s tým, že dopravnému podniku by mesto muselo dať ďalších 20 až 30 miliónov eur. Dnes mu na jeho prevádzku a kapitálové výdavky vyčleňuje asi štvrtinu rozpočtu.

V Tallinne môžu využívať bezplatnú MHD len obyvatelia s trvalým pobytom

Po zavedení bezplatnej MHD Tallinnu za vyše tri mesiace pribudlo 10.000 nových obyvateľov s trvalým pobytom. Len tí totiž môžu MHD zadarmo využívať. Mesto tak získalo viac peňazí z daní. Podľa primátora Edgara Savisaara sa tiež v historickom centre mesta znížili zápchy o 15 percent. "Pre nás je dôležitý nielen sociálny aspekt, že ľudia sa môžu voľnejšie pohybovať po meste a nemusia za to platiť, ale aj ten ekologický. V roku 2018 sa má Tallinn stať hlavným mestom Európskej únie a preto chceme znižovať emisie v meste," dodal estónsky primátor.

MHD doprava v estónskom Talline
Foto: TASR

Bratislava a Tallinn sa tiež líšia rozlohou. Kým naše hlavné mesto má 380 štvorcových kilometrov, Tallinn 156. "Na podstatne menšom území žije ten istý počet obyvateľov, takže mesto je kompaktnejšie, ľahšie sa obslúži verejnou dopravou a aj celkové náklady dopravného podniku sú potom nižšie ako naše vzhľadom na dĺžku liniek," porovnal Ftáčnik. "Máme ten istý počet obyvateľov, nižší rozpočet a vyššie náklady. Z tejto rovnice sa ťažko hľadá pozitívna odpoveď," dodal na margo možnosti bezplatnej dopravy.

V Estónsku najskôr uskutočnili referendum

Predtým, ako sa Tallinn rozhodol zaviesť bezplatnú MHD, uskutočnil referendum. Obyvateľov sa pýtal, či si myslia, že je doprava zadarmo potrebná alebo nie. "Výsledok bol, že 75 percent ľudí bolo za a 25 percent proti," vyčíslil Savisaar. Dnes sú podľa prieskumu verejnej mienky obyvatelia veľmi spokojní a mesto dostáva pozitívne ohlasy. Aj obavy z preplnených autobusov, ktoré Tallinn mal, nakoniec podľa primátora nenastali.

V Európe má bezplatnú dopravu vyše tridsiatka miest, Tallinn je však prvé hlavné mesto. "Je to do určitej miery aj otázka prestíže, či sa tým chce zaoberať," podotkol Savisaar.

Primátori sa dnes spolu rozprávali aj o elektronických službách, podpore vedy či turizmu.