Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea

Čo je nové vo vede? Jogurt pomáha odstrániť cesnakový pach

Ilustračná snímka. Foto: TASR Michal Svítok

Bratislava 29. septembra (TASR) – Vo svete vedy sa v uplynulom týždni objavilo viacero zaujímavých správ. Jogurt pomáha odstrániť cesnakový pach, vedci získali vzorku RNA vyhynutého druhu a budúci nový superkontinent bude pre ľudí pravdepodobne neobývateľný. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Genetikom sa po prvý raz podarilo izolovať a dekódovať molekuly RNA dávno vyhynutého tvora.

Genetický materiál bol získaný zo 130-ročného exempláru tzv. tasmánskeho tigra (ľudový názov vakovlka tasmánskeho, Thylacinus cynocephalus), ktorý uchováva Švédske prírodopisné múzeum v Štokholme. Výsledky svojho výskumu vedci zverejnili v odbornom časopise Genome Research.

RNA (ribonukleová kyselina) je dočasnou kópiou časti DNA (deoxyribonukleovej kyseliny). RNA je však krehkejšia a nestabilnejšia ako DNA. Donedávna preto panoval názor, že sa nemôže zachovať.

Vakovlk bol vačkovec, podobne ako koala alebo kengura. Žil na území Novej Guiney, pevninskej Austrálie a Tasmánie, no zhruba pred 2000 rokmi na väčšine územia vyhynul a až do 20. storočia prežíval iba v Tasmánii. Tam ho postupne vyhubili ľudia, pretože útočil na stáda oviec. Posledný známy jedinec žijúci v zajatí uhynul na podchladenie v roku 1936 v zoologickej záhrade v meste Hobart.

Na obmedzenie cesnakového zápachu z úst pomáha zjesť niekoľko lyžičiek jogurtu krátko po konzumácii cesnakového jedla. Ukázal to vedecký výskum, podľa ktorého tuk a bielkoviny v jogurte dobre viažu aromatické zložky cesnaku na báze síry.

Výskumný tím zo Štátnej univerzity v Ohiu testoval schopnosť jogurtu neutralizovať zlúčeniny síry, ktoré dávajú cesnaku jeho charakteristický zápach. Podľa výskumu jogurt neutralizuje až 99 percent prchavých látok zo surového cesnaku. Spôsobujú to tuk a bielkoviny v jogurte, pričom proti zápachu účinnejší bol plnotučný jogurt v porovnaní s nízkotučným.

Nový superkontinent, ktorý má na Zemi vzniknúť o približne 250 miliónov rokov, bude pre ľudstvo aj ostatné cicavce pravdepodobne neobývateľný napríklad aj pre teploty v rozmedzí 40 až 50 stupňov Celzia. Uviedli to výskumníci na základe novej štúdie publikovanej v časopise Nature Geoscience.

Vedci z univerzity v meste Bristol v Anglicku (University of Bristol) vytvorili pomocou superpočítača úplne prvý klimatický model vzdialenej budúcnosti. Predpovedali tak častejšie extrémne prejavy počasia na Zemi po spojení svetových kontinentov do jedného superkontinentu - tzv. Pangea Ultima.