< sekcia Kultúra

E. Maliti Fraňová odpremiérovala v meste Perm Hru nevedomia

Na javisku permského divadla Nová dráma sa v rámci dvojdňového festivalu zameraného na problémy dnešnej mládeže konala premiéra rovnomennej hry slovenskej dramatičky Evy Maliti Fraňovej. Foto: E. Maliti Fraňová

V predvečer premiéry absolvovala Maliti Fraňová tvorivú dielňu na Permskej štátnej univerzite, so študentmi a mladými tvorcami zdieľala skúsenosti z vlastnej dramatickej tvorby.

Bratislava 21. novembra (TASR) - Začiatkom novembra sa v ruskom meste Perm uskutočnil divadelný festival Hra nevedomia. Na javisku permského divadla Nová dráma sa v rámci dvojdňového festivalu zameraného na problémy dnešnej mládeže konala premiéra rovnomennej hry slovenskej dramatičky Evy Maliti Fraňovej.

Hru nevedomia s hereckým súborom permského divadla Nová dráma zinscenovala skúsená režisérka Marina Oľoňová. "Hovorí o súčasných mladých ľuďoch, ich vonkajšej i vnútornej migrácii, hľadaní svojho 'ja' v čase tzv. 'tekutej' či pohyblivej spoločnosti," povedala pre TASR Maliti Fraňová. Ako ďalej priblížila, v centre príbehu je mladík menom Karol, ktorý je z Banskej Bystrice a dostal sa do Bruselu na známe námestie Place Jourdan, kde pracuje ako čašník, stretáva rôznych ľudí, rieši svoju vnútornú neistotu. "Hra je určená pre väčší počet hercov, vznikla ešte v roku 2015 pre projekt Divadelného ústavu v Bratislave s názvom Ódy alebo frašky, kde bola aj publikovaná. Najprv som hru pomenovala Identita/hra nevedomia. Ale na texte som v priebehu ďalších rokov pracovala a ustálila som sa na názve Hra nevedomia," hovorí autorka, ktorej hry boli preložené okrem iných jazykov aj do ruštiny a v roku 2016 vyšiel v Peterburgu jej autorský zborník s ruským názvom Providec i drugie.

Divadelný festival iniciovalo divadlo Nová dráma v spolupráci s Honorárnym konzulátom Slovenskej republiky v meste Perm a Privolžskom kraji. Hru nevedomia si vybralo na základe čítania textu. Hra bola ešte v roku 2015 scenizovaná v Prahe v Divadle komedie. "Napísala som ju ako autorka viacerých drám, medzi nimi sú niektoré naozaj úspešné, hlavne Krcheň Nesmrteľný, ktorý bol víťazným textom celoslovenskej súťaže Dráma 2001," pripomína Maliti Fraňová titul, ktorý sa inscenoval v troch slovenských divadlách (Komorné divadlo Martin, SND Bratislava, Divadlo A. Duchnoviča Prešov). "Scenizácia bola dokonca aj v New Yorku, v divadle Immigrant's Theatre," dodala autorka, ktorá sa podpísala tiež pod hru Jaskynná panna. Tá patrila medzi víťazov súťaže Dráma 2003, inscenovali ju v Štúdiu 12.

V predvečer premiéry absolvovala Maliti Fraňová tvorivú dielňu na Permskej štátnej univerzite, so študentmi a mladými tvorcami zdieľala skúsenosti z vlastnej dramatickej tvorby. Na druhý deň sa na pôde divadla Nová dráma uskutočnila diskusia k Hre nevedomia, otázky jej účastníkov sa týkali najmä súčasnej mládeže a ich problémov s vlastným sebaidentifikovaním. "Zabiehalo sa do filozofických rovín reflexie týchto otázok. Miestni intelektuáli, divadelníci, kritici, novinári, vysokoškolskí pedagógovia, keďže už videli generálku, kládli otázky 'na telo'. Hovorilo sa o migrovaní mladých Slovákov a mladých Rusov, o premenách oboch krajín, geopolitických súvislostiach," prezradila dramatička, ktorej hry boli prezentované na divadelných prehliadkach vo Francúzsku, Rakúsku, Nemecku či Taliansku.

Eva Maliti Fraňová je aj prozaičkou, na svojom konte má napríklad román Kustódi/Arianina kniha a ďalšie knihy. "Aj teraz píšem prózu, je v nej vyrozprávaný príbeh z dejín nášho šľachtictva v 20. storočí," uzavrela.